Tonin Koodikärppäblogi: osa 3

Koodikärppien kesätöiden kolmas jakso on nyt paketissa. Suurin päivitys tapahtui tällä viikolla 2D-mallinnuksen saralla, 

sillä saimme lainaan Fab Lab Oulun laserleikkurin. Mallien siirtäminen tietokoneen ruudulta fyysisiksi kappaleiksi toi selvästi uutta puhtia 2D-porukan toimintaan. Viimeisten viikkojen aikana 2D-ryhmällä tuleekin olemaan rutkasti tekemistä, sillä omien mallien tekemisen lomassa täytyy leikata myös alkukesän projektit.

Laserleikkauksessa korostuu yksi digitaalisen valmistuksen parhaista puolista; nopea prototyyppien valmistus. 3D-tulostuksessa ja laserleikkauksessa materiaali on halpaa, joten mallintaessa on hyvä valmistaa testikappaleita. Aina kun mallissa saavutetaan tietty rajapyykki, voidaan se tulostaa ja testata. Testikappaleen perusteella viilataan mallia 

paremmaksi ja tulostetaan taas uusi testikappale.

2D-ryhmässä tehtiin telaketjua MDF-levystä hyödyntäen living hinge -tekniikkaa. 2D-ryhmä mallinsi ja leikkasi myös Minecraft-soihdun. 3D-ryhmä osallistui mallintamalla soihdun liekkiä esittävän osan. 3D-porukka mallinsi myös peliohjaimen sekä Suomi-konepistoolin VR-peliohjainprojektia varten. Aseessa on paikka VR-paikantimelle. Ideana on, että liipasinta painaessa solenoidi aseen sisällä naksahtaa saaden aikaan “rekyylin”.

Peliohjelmoinnin puolella saatiin aikaan VR-pakohuonepeli, sekä kenttiä pariin muuhun projektiin. Arduino-kärpät tekivät uudenlaisen RGB-valaisimen, sekä elektroniikkoja VR-aseeseen ja peliohjaimeen. Web-ohjelmoinnissa tehtiin laskimia, omaa sosiaalista mediaa sekä koronanseurantasivua.

Tällä viikolla starttasi Koodikärppien neljäs ja samalla viimeinen jakso. Parin viikon päästä ilmestyy siis tämän kesän blogin viimeinen osa.

 

   

  

  

   

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *