Koodikärpät-kerho

Ilmoittautumiseen

Mistä on kyse?

Keväällä 2019 järjestettiin ensimmäistä kertaa Koodikärpät-kerhoja. Kerhot olivat huippusuosittuja, ja toiminta jatkuukin nyt syksyllä.

Kerhoissa pääset kehittämään taitojasi ja tekemään projekteja osaavien opettajien ohjauksessa. Voit vaikkapa koodata pelin, suunnitella oman LED-valaisimen tai sisustusesineen. Tai mikset tuunaisi skeittilautaasi, ja pyörääsi RGB-ledeillä, rakentaisi robottia tai kasaisi varashälytintä?

Kenelle kerhot sopivat?

Kerhot sopivat parhaiten yläaste- ja lukioikäisille. Taitotasollasi ei ole väliä: neuvomme vasta-alkajat alkuun ja tarjoamme haasteita myös kokeneemmille tekijöille.

Kerhot ovat maksuttomia.

Miksi tulla kerhoihin?

  1. Voit aloittaa uuden harrastuksen tai kehittää taitojasi eteenpäin.
  2. Pääset etuasemaan ensi kesän Koodikärppien haussa.
  3. Löydät samanhenkistä porukkaa, joihin tutustua.
  4. Voit toteuttaa projektin, jota olet miettinyt jo pidempään.
  5. Voit päästä töihin: ensin ohjaajaksi Koodikärppiin, myöhemmin IT-konsultiksi tai kouluttajaksi Buutille.

Mitä tarvitset mukaan?

Suosittelemme oman tietokoneen käyttöä, mutta jos sinulla ei ole käytössäsi omaa konetta, saat meiltä koneen lainaan. Kaiken muun, kuten 3D-tulostimet, ohjelmistot, Arduinot ja laser-leikkurit saat käyttöösi meiltä. Käytössäsi ovat Oulun yliopiston parhaat työkalut Fab Labissa ja mikrotyöluokissa.

Kerhojen sisällöt

Web-ohjelmointi

  • Pääset tekemään nettisivuja HTML ja CSS alkeiden avulla
  • Opit tuomaan toiminnallisuuksia nettisivuille (JavaScript)
  • Voit kehittää taitojasi edelleen eteenpäin mm. React.JS:n, Node.JS:n ja Express.JS:n kanssa

Android-ohjelmointi

  • Voit opiskella ohjelmoinnin alkeita mobiilisovellusten kautta (Java) eli pääset kehittämään Android -applikaatioita
  • Voit testata Android -puhelimesi sensoreiden eri ominaisuuksia (esim. pelin ohjaaminen puhelinta kallistelemalla)
  • lisäksi mahdollisuus Minecraftin modaamiseen 

Peliohjelmointi

  • Pääset harjoittelemaan pelien koodaamista ja luomaan omia pelejä suosituimmilla pelien kehitysalustoilla (Python, Unity/ C#) ohjatusti tai itsenäisesti oman taitotasosi mukaan
  • Sekä 2D että 3D -pelien ohjelmointia.

Kilpaohjelmointi

 

Robotiikkakerhossa pääset opettelemaan tai kehittämään taitojasi esimerkiksi seuraavissa teknologioissa:

  • 2D-suunnittelu (Inkscape) ja laserleikkaus, voit suunnitella esim. valaisimen rungon tai sisustustarvikkeita, ja hyödyntää monia erilaisia materiaaleja
  • 3D-suunnittelu, mekaniikkamallinnus (Autodesk Fusion 360), jossa voit suunnitella vaikkapa oman rubiikinkuution, peliohjaimen tai dronen rungon ja taiteellinen mallinnus (Blender), jossa voit työstää animaatioita, rendereitä tai vaikka pelihahmoja ja -kenttiä
  • 3D-tulostus ja tulostinten kehittäminen, jossa opit tulostinten toiminnasta ja korjaamisesta
  • Arduino-ohjelmointi (Arduino IDE), jossa voit toteuttaa esim. LED-valaisimen tai -taulun animaation ohjelmoinnin
  • Robotiikka ja elektroniikka, jossa voit esimerkiksi työstää etäohjattavia laitteitta ja droneja, rakentaa varashälyttimen tai korjata ja parannella vaikkapa vanhaa kaiutintasi

Aikataulu

Syksyn kerhot alkavat 30.9. ja päättyvät 29.11. Kerhoja ei pidetä syyslomalla 21.–25.10.

Ohjelmointikerho (Android- ja Web-ohjelmointi)

  • Maanantai 16:00-19:00
  • Keskiviikko 16:00-19:00

Robotiikkakerho

  • Tiistai 16:00-19:00
  • Torstai 16:00-19:00

Ohjelmointikerho (Peli)

  • Tiistai 16:00-19:00
  • Torstai 16:00-19:00

Kilpaohjelmointi

  • Perjantai 16:00-18:00

Ilmoittautuminen

Tänä syksynä Koodikärppien kerhoissa on käytössä uusi ilmoittautumisjärjestelmä osoitteessa koodikarpat.com/ilmo.

Jos kerhoista tai ilmoittautumisesta tulee kysyttävää, voitte lähettää sähköpostia Kati Pitkäselle: kati.pitkanen@buuttiedu.com

Ilmoittaudu

Missä kerhot pidetään?

Robotiikkakerho järjestetään Oulun yliopiston Fab Labissa. Fab Lab sijaitsee 1. kerroksessa Koneenkadulla. Fab Labin löydät saapumalla bussipysäkille Yliopisto P, ja suuntaamalla sisään 2T-pääovista.

Ohjelmointikerho järjestetään Fab Labin viereisissä tiloissa. Löydä tiesi Fab Labille, niin opastamme sieltä lopun matkaa.

Klikkaa kartta isommaksi!

Yhteyshenkilöt

Rene Orosz

Ohjelmointikerho 

rene.orosz@buutti.com

+358 45 787 12473

Kati Pitkänen

Robotiikkakerho

kati.pitkanen@buuttiedu.com

+358 45 787 20573